dimarts, 18 d’octubre del 2011

LA HISENDA MUNICIPAL DE TIANA (1)


COMPARATIVA DELS RESULTATS DE LA GESTIÓ DEL PSC 2003-2007 I DEL GOVERN PRESIDIT PER GENT ENTRE 2007-2011
 
El nou govern municipal de PSC-ERC no ha pogut evitar la temptació de culpar “l’herència rebuda” per justificar retallades i els problemes de gestió fruit d’una ignorància supina en temes d’hisenda municipal. Ara ens veiem en l’obligació de tornar a aclarir les falses i irresponsables denúncies que  es fan sobre l’estat de la hisenda municipal el 2011 que és resultat directa de la gestió dels anys 2003-2007 i de l’impacte sobtat de la crisi econòmica a partir del 2008. Totes les dades que s’exposen a continuació són oficials segons consten en els informes  dels serveis econòmics municipals i conegudes des de fa anys pels partits que ara governen.

HISENDA MUNICIPAL DESPRÉS DE LA GESTIÓ SOCIALISTA 2003-2007

1.    DEUTE PER INVERSIONS DE 7.327.860€

Les obres executades per el govern que va presidir el PSC deixaren un deute per inversions de 7.327.860€, les obres son les següents:

INVERSIÓ EN OBRES DELS GOVERNS PRESIDITS PEL PSC
QUANTITATS PENDENTS D’AMORTITZAR
EN DATA 5 DE JULIOL DE 2007
Piscina coberta i gimnàs
Any 2004
Banc Santander Central Hispano (2004)
1.050.000€
Obres públiques diverses
Anys 1999 – 2004
Caixa Catalunya (1999); Banc Crèdit Local (2000, 2002 i 2004): 
1.666.479€
Pavelló poliesportiu, gespa artificial i urbanització zona poliesportiva
Anys 2006-2007
Empresa ARC 2006
4.611.381€
Total deute  pendent per inversions dels governs  presidits pel PSC

7.327.860€

Les obres del pavelló esportiu i la gespa artificial mereixen un capítol a part ja que la nova direcció del Partit  Socialista i del govern municipal, presidits per la Sra. Pujol, segueixen insistint que el rescat del finançament d’aquestes obres va ser un error que va provocar que el deute per inversions passés de 2.716.479€ que  reconeixen als 7.327.860€ que trobà el govern de Gent. Fàcilment es veu que la diferència rau simplement en la desaparició contable del cost del pavelló i del camp de gespa  del deute per inversions. Malgrat l’operació contable el deute seguia existint, es clar.

Com es va fer això? Utilitzant el que s’anomena concessió demanial. Aquest mètode  fa  que l’ obra en qüestió no és de propietat pública sinó que consta com a propietat d’un intermediari financer – empresa ARC- a qui l’Ajuntament simula que “lloga” les instal.lacions. El que s’aconsegueix utilitzant aquest mètode es que l’Ajuntament no ha de demanar crèdits als bancs – ho fa l’intermediari -  ni  computa el cost com a deute per inversió en els balanços comptables sinó que el computa com a  lloguer dins de la despesa ordinària (exactament igual que l’aigua o el paper per les impressores per exemple) disfressant així l’estat  econòmic de l’Ajuntament. Per què aquest maquillatge del deute? Per amagar el deute real  que està limitat per llei al 110% del pressupost ordinari (amb la crisi la llei l’ha baixat  al 75%) i així poder seguir endeutant-se.

Aquest mètode de pagament va ser modificat pel govern presidit per Gent per resultar caríssim. Ho evidencia la taula següent on s’ exposa clarament un sobrecost a una tradicional operació creditícia en ni més ni menys que 3.831.847.53€, . Aquest  diner Gent creu que s’ha de posar al servei del poble i no en les arques d’un intermediari financer. Les xifres següents han estat extretes dels informes públics dels serveis econòmics municipals.


COST DE L’OPERACIÓ A TRAVÉS DE L’INTERMEDIARI ARC
(Govern PSC)
COST A TRAVÉS DE PAGAMENT PER CRÈDITS BANCARIS
(Govern GENT)
CONSTITUCIÓ OPERACIÓ FINANCERA

75.613,49€

0
CONSTITUCIÓ CONCESSIÓ
78.726,50€
0
DESPESES BANCÀRIES CONSTITUCIÓ HIPOTECA/CRÈDIT
29.250€
2.500€
COST TAXACIÓ
3.280,27€
0
ASSEGURANÇA
5.904,49€
0
AVALS
1.197,30€
0
COST FINANCER EN 22 ANYS (projecció)
10.920.279,53€
(Supòsit optimista d’IPC 3% i sense contar amb l’augment del 2% de l’iva el 2010)
7.088.432€
(Supòsit pessimista d’interès al 5% anual i una cadència de 2 anys)



DIFERÈNCIA DE COST DE CONSTITUCIÓ
191.470€

DIFERÈNCIA DE COST FINANCER
 3.831.847,53€


Fruit del rescat financer aplicat per Gent, la diferència de cost en els 3 primers anys (2008-2010) ha suposat a l’Ajuntament un estalvi  de 589.568€.

ANYS
COST DEL FINANÇAMENT BANCARI LIQUIDAT

COST QUE HAURIA SUPOSAT EL FINANÇAMENT  A TRAVES D’ARC  (PSC)

ESTALVI
2008-2010
2008
Interessos:
 154.596 €

406.405€
251.809€
2009
Interessos: 
176.743 €
412.095€ 
235.352€
2010
Interessos i
Amortització.:   
312.895€
415.392€ (*)
102.497€
TOTAL


  589.568€
(*) A més, a partir de juliol 2010, el lloguer  demanial s’hagués apujat dos punts percentuals addicionals per l’increment de l’IVA.

Per tant, que es segueixi insistint  que el canvi de sistema de pagament va ser un error és un insult a la intel·ligència i al sentit comú dels tianencs. Sense aquests diners disponibles per al poble, la situació enguany  hagués estat substancialment més problemàtica.

2.    EL 2007 HI HAVIA UN DÈFICIT  DE 760.000€ PER DESPESES FETES SENSE  FONS

A més dels 7.3M€ del deute existent per les obres contractades formalment per anteriors governs, el juny de 2007 hi havia pagaments a realitzar  d’obres o serveis que es van contractar sense encàrrec ni pressupost. Es a dir, poc més que dir-los a les empreses  “feu-me això que els diners ja els trobarem”

Són les següents:

ACTUACIÓ
DEUTE  PENDENT A JUNY DE 2007
Aparcament de Dr. Fàbregas.  2005:
56.425€
Aparcament catequística  2006
20.850€
Passatge Moragas any 2006
26.374€
Parc del Tramvia 2005-2007
78.653€
Passera a la zona poliesportiva 2003
246.902€
Transport escolar 2003
22.534€
Carrer Sant Jaume, maig 2007
17.580€
Consorci TDT Maresme 2006-2007
23.344€
Aportació a la Mancomunitat de  2005-2007
260.677€
SGAE 2006
6.751€


TOTAL
760.090€

Cal dir que el fet que una actuació  es faci sense encàrrec ni pressupost es manifestament il·legal. En un ajuntament tot ha d’estar a càrrec del pressupost i si no hi és (que puntualment pot passar), s’ha de pressupostar amb quantitats estalviades d’altres partides pressupostaries o amb ingressos sobrevinguts. Òbviament no era el cas.

A VOLTES AMB L'ESCOLA BRESSOL


Sobre l’últim escrit del PSC a la revista Plaça de la Vila d'octubre on es titlla al grup de Gent d'irresponsable, paternalista econòmic i de deixar un llegat econòmic asfixiant hem de dir el següent:

Primer: Un dels grans problemes que reflecteix l'escrit per a justificar l'augment dels preus de l’escola bressol es la “malintencionada” acció del govern anterior de no repercutir l'augment del IPC durant la passada legislatura i de deixar l’actualització per als que “venen darrera”. No cal dir que els que "venien darrera" creiem  que seriem, i volíem, ser nosaltres mateixos i per tant no varem fer res que no poguéssim assumir en el nou mandat. Sobre  l’IPC cal recordar que el 2008, 2009 i 2010 van ser anys on l’índex va caure des de el 5% fins a menys de 0% per acabar una mica per sobre del 1,5% el 2010. En qualsevol cas no va ser un increment notable de costos i el que es va produir va ser una decisió política i social  del govern presidit per Gent de no repercutir-ho en les famílies i, certament, sí es va augmentar l’ aportació municipal a l'educació dels infants en plena crisi. En les condicions en les que estàvem ho tornaríem a fer, sense cap mena de dubte. Per  trobar aquests diners extres aleshores, vam deixar de fer el concert de la revetlla de Sant Joan i dos concerts de rock que ens van estalviar prop de 100.000€, de ben segur que aquestes festes en un entorn de bonança  no haurien estat cancel·lades. Calia establir prioritats i l’educació per a nosaltres és el primer.

Segon: El rerefons que trobem des de Gent en la actualitat és que, per una banda hi ha una falta de capacitat en oferir, trobar i/o consensuar opcions d’estalvi amb la finalitat de no augmentar (o al menys amb desmesura) els preus a les famílies i per l’altra, que el raonament del govern actual es economicista, antisocial i més proper a una ideologia de dretes. A més, pujar d’una tacada el 26% la quota escolar i el 10% el menjador és del tot contradictori amb el que PSC I ERC defensaven fa pocs mesos: crear 50 places més en un edifici de lloguer o en barracons o pagar les quotes dels infants que van a l'escola privada per no haver accedit a la pública. Cal dir que ens agradaria que tots els infants de tots els pobles de Catalunya tinguessin la opció d'anar a l’escola pública, però actualment no es així.

Tercer: És un insult que des del govern actual es parli del llegat econòmic  asfixiant que Gent ha deixat, tenim dades precises de quin era l’estat de la hisenda municipal quan varem entrar al govern el 2007 i també de quin era al sortir el  juny de 2011, les hem exposat  reiteradament  i demostren que l’actual deute municipal és inferior al que varem trobar malgrat la dura crisi que hem hagut d’afrontar entre 2008 i 2011 i que continua en l’actualitat. Algú es creu que l’endeutament actual de Tiana es fruït de la única legislatura governada per Gent en un entorn de crisi important després de 5 legislatures socialistes, dues d’elles amb ERC? ... NO

Seguirem treballant per tal d’optar novament a governar el poble properament.

En els pocs mesos de govern  de PSC-ERC no  es poden acumular més despropòsits tant de paraula com de fet.

dissabte, 1 d’octubre del 2011

QUOTES ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL


PUBLICAT L’ACORD D’AUGMENT DE LES QUOTES DE L’ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL.- EL TERMINI PER DEMANAR AL GOVERN QUE RECTIFIQUI FINALITZA EL 4 DE NOVEMBRE.

El dimarts 27 de setembre ha estat publicat en el Butlletí Oficial de la Província l’Anunci de l’Acord del Ple de l’Ajuntament d’aprovació provisional de la modificació de l’Ordenança reguladora dels preus públics de l’Escola Bressol municipal. https://bop.diba.cat/scripts/ftpisa.asp?fnew?bop2011&09/022011022982.pdf&1

Tal i com hem explicat aquests imports suposen un augment del 26 % de la quota bàsica mensual.

Atès que ni a l’Anunci ni en la web municipal es fan constar els imports de les quotes, a continuació transcrivim la part dispositiva de l’Acord del Ple municipal del passat 13 de setembre, adoptat amb els únics vots a favor de PSC i ERC.

“Ref. 1-2-1-3 Exp. 602/11

2.- Aprovar provisionalment la modificació de l’Ordenança Fiscal núm. 31 reguladora del  preu públic a abonar pels alumnes,  per la prestació del servei d’escola bressol, segons text que consta a l’expedient:

Quota escolaritat (11 mensualitats): 164 euros/mes.
Servei de menjador: 155,17 euros/mes.
Preu menú esporàdic : 10,38 euros.
Servei acollida: 54,63 euros/mes.
Servei acollida esporàdic: 3,29 euros.
Servei post escolar: 54,63 euros/mes.
Servei post escolar esporàdic: 3,29 euros.

 3.- Exposar al públic aquest acord, mitjançant el Tauler d’Anuncis de l’Ajuntament i publicació en el Butlletí Oficial de la Província, per un termini de trenta dies, comptats a partir de l’endemà de la publicació del corresponent anunci al BOP, de conformitat amb l’establert a l’article 17 del Real Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals. En aquest termini els interessats podran examinar l’expedient i presentar-hi les reclamacions que creguin oportunes. Transcorregut el període indicat sense haver-se’n formulat cap, l’acord adoptat restarà aprovat definitivament i es procedirà a  practicar les publicacions corresponents.“

Tal i com indica l’Acord es poden presentar al·legacions davant de l’Ajuntament en un termini de trenta dies, que a comptar des de la data de publicació finalitzen el proper 4 de novembre.

Si no estàs d’acord amb les noves quotes demana al govern municipal que rectifiqui!