dimarts, 12 de març del 2013

INFORMACIÓ, PARTICIPACIÓ I DEBAT


Està bé que el govern informi i faci la seva valoració de la situació econòmica i financera en una sessió pública i oberta a les preguntes i al debat amb la ciutadania

Sabem que moltes persones de Tiana valoraran també que en el mateix acte s’informés i es pogués preguntar i debatre sobre altres temes relacionats i molt importants, per exemple:
  • Impostos i noves taxes de recollida de les escombraries
  • Situació de la promoció d’habitatges de lloguer social: bases i preus
  • Procés de participació “Tiana ets tu” posada en comú de les propostes i resultats a l’abast i compartits per tot el poble
  • Sobre les pioritats de les inversions pels propers anys
  • Sobre la situació actual de Ràdio Tiana i el Pla pels mitjans de comunicació públics de Tiana
  • I després de quasi dos anys sobre un pla de govern, un pla de mandat

diumenge, 3 de març del 2013

MODIFICACIÓ PLA PARCIAL CREU DE TERME: MÉS PISOS? A BENEFICI DE QUI?


Per Decret d’Alcaldia s’ha aprovat inicialment una Modificació del Pla Parcial del Sector Creu de terme que té per objecte l’increment del nombre d’habitatges previstos, passant de 342 a 377. És a dir, 35 habitatges més.

L’Alcaldia ha acceptat la proposta de part dels promotors privats que argumenten que, en l’actual conjuntura econòmica, s’han de fer pisos més petits per a que siguin més assequibles econòmicament.

Aquí hem de dir que, aquests promotors, en comptes d’ajustar els preus  el que volen és senzillament fer més habitatges. A ningú s’escapa que més habitatges suposen més valor, i que, a més, el m2 construït és més car proporcionalment com menor és la superfície de l’habitatge.

És cert que els temps actuals són diferents als que van veure l’aprovació del Pla parcial Creu de Terme l’any 2006. Però entenem del tot injustificable que  l’única previsió sigui incrementar la rendibilitat pels promotors. Perquè no incrementar l’habitatge social?

Gent pel progrés de Tiana, ha presentat al·legacions en el tràmit d’informació pública del Pla (el contingut del qual  no ha estat publicat al web, ni ha estat objecte de cap acte informatiu a la ciutadania) en el qual exposem:

Manca de valoració de l’interès públic: en l’expedient no consta acreditat ni valorat l’interès públic de la proposta, i per tant, no està justificada l’aprovació inicial.

Manca d’adequació de les zones verdes i equipaments a l’increment de població previst: a l’augmentar-se el nombre d’habitatges això comporta un increment de població (al menys de 70 habitants) i, per tant de necessitat de zones verdes i equipaments. La Llei exigeix que s’hagi d’augmentar les zones verdes i equipaments en 10 m2 per cada nou habitatge i això el Pla no ho contempla.

Manca d’avaluació dels canvis en la mobilitat: Aquests 35 habitatges més també comporten que, com a mínim, s’hagi de preveure 35 cotxes més. També des de l’aspecte de la mobilitat (i més tenint en compte la situació de l’Escola) s’hauria d’haver actualitzat l’Estudi de mobilitat generada del Pla inicial de l’any 2006, i això el Pla no ho contempla.

Manca de transparència de l’increment de la rendibilitat econòmica pels promotors:  l’increment del nombre d’habitatges comporta un increment de la rendibilitat a favor de determinats promotors. En el pla no es valora aquest increment. La Llei exigeix que es valori aquest increment, i si existeix un increment de valor s’hagi de compensar a l’Ajuntament atenent que, a més població, més serveis haurà de prestar. Això no es contempla en el Pla.

Per tot això, entenem el Pla infringeix la Llei, amb greu perjudici pels interessos públics, i hem sol·licitat es deixi sense efecte. Per poder valorar l’interès públic de la proposta, primer aquesta ha de ser conforme a la Llei.

Per a nosaltres, és difícilment justificable incrementar el nombre d’habitatges en aquesta zona, ja que el Pla de 2006 ja comportava una densificació excessiva en relació a l’entorn residencial de densitat baixa i atenent a les característiques topogràfiques i de vialitat de la zona.
 
Però si a més això es fa per la porta del darrera i sense complir les exigències legals, entenem que ens trobem davant d’una actuació que requereix no només el seu aclariment si no la seva retirada immediata.

LA PROMOCIÓ D’HABITATGES DE LLOGUER SOCIAL A CAN GAIETÀ: UN ENDARRERIMENT INJUSTIFICAT.


En compliment del Pla Local d’habitatge, aprovat l’any 2010, i previ Acord del Consell municipal de l’Habitatge de febrer de 2011, el Ple municipal va acordar l’any 2012 ampliar els col·lectius beneficiaris dels habitatges públics en règim de lloguer (habitatges dotacionals) al municipi que es van començar a construir l’any 2010 al carrer Can Gaietà. 

Es tracta de 68 habitatges de 1, 2 i 3 habitacions que estan destinats a empadronats en el poble amb necessitats d’habitatge (als joves menors de 35 anys que es preveia inicialment s’hi han afegit altres col·lectius com són les famílies monoparentals i els majors de 65 anys), per tal d’adequar l’oferta d’habitatge social a les necessitats socials.

Els habitatges estan finalitzats però no s’ha fet públic encara les condicions econòmiques d’accés (ingressos màxims i mínims) ni els preus de la renda.

En el Consell Municipal celebrat el mes de juliol de 2012 es van analitzar les condicions d’accés, però va quedar pendent la fixació dels preus de lloguer mensual atès que es considerava excessiu i mancat de justificació el preu proposat per l’empresa gestora.

Mig any després veiem amb preocupació com s’endarrereix la posada a disposició de la ciutadania d’aquest servei, tant necessari en les actuals circumstàncies econòmiques.

L’aparició d’un anunci d’aquests habitatges en un web immobiliari, sense previ coneixement del Govern,  és un fet que ha enrarit més la situació al no constar-hi el requisit de l’empadronament al poble.

Urgeix fer públiques les condicions i el calendari de sol·licituds per oferir el més aviat possible aquest servei als que el puguin necessitar.

dimecres, 27 de febrer del 2013

RECUPERAR LA POLÍTICA



El descrèdit del sistema polític, agreujat per la gestió de la crisi econòmica utilitzada per socialitzar pèrdues i privatitzar beneficis, ha d’afrontar també els casos de corrupció que ajuden a crear una percepció de fallida del sistema.


Es fa imprescindible aprofundir en mecanismes que fomentin la recuperació social de la política: reforçar l’ètica en les funcions públiques i expulsar els corruptes, millorar la informació i transparència, també la receptivitat a les iniciatives socials emergents, fomentar una democràcia més directa en la presa de decisions i amb obligació de rendició de comptes a la ciutadania, són mesures que ajudarien a renovar la vella política.


Tiana, on vas?


Al govern municipal de Tiana li queda molta feina per fer per acostar (o no allunyar encara més) l’Ajuntament de la ciutadania. I és que a hores d’ara manca informació, debat i participació en els assumptes d’interès ciutadà. Després de la tramitació dels Pressupostos i les Ordenances Fiscals sense cap acte informatiu, ens trobem també avui, per exemple, que es desconeix el calendari i condicions d’accés a la promoció d’habitatge social de lloguer, que fa més de dos anys es van iniciar, i que ha d’ajudar a facilitar l’accés a l’habitatge en moments tan difícils com els actuals.


Tampoc s’informa de la modificació del pla urbanístic de la Creu de Terme per construir 35 habitatges més dels previstos, fet que afecta, i molt, als veïns de la zona.


I és que la promesa electoral d’una Tiana “Smart” s’ha acabat convertit en un govern tancat, que defuig el debat, que no diu o no sap on va. A hores d’ara el “Pla de govern” encara apareix al web com “en construcció” . No hi és ni se l’espera.


Serà comptant amb la ciutadania  i actuant amb plena transparència, com podrem recuperar la confiança de la ciutadania en la política local. Seria una bona mesura començar informant de totes les contractacions de l’Ajuntament com preveu la Llei de transparència en tramitació.

dijous, 27 de desembre del 2012

DE FEBLESES I DEBILITATS





Traspassem l’any i amb aquest 2013 ens acostem a l’equador del mandat. Període prou extens per poder considerar que el govern municipal no és un nouvingut, i ha fixat clarament la seva manera de fer:


Reducció de la informació a la ciutadania (butlletí retallat en contingut i periodicitat, moribunda web), devaluació dels canals de participació (consells municipals inoperants, comissions desactivades), cap audiència pública, negociació política inexistent amb els grups de l’oposició (l’obscur pacte PSC-ERC-PP), incompliments electorals, manca de pla de govern (es realitzarà l’obertura del Passeig de la Vilesa?).


En matèria econòmica, segueix la màxima de feble amb els forts. S’incrementen els preus cap els usuaris, i s’augmenta la retribució de les empreses de serveis.


Després de l’escola bressol, ara s’afegeix l’increment de preus del complex esportiu municipal (traslladant als usuaris l’increment de l’IVA del 13 % més una actualització de 3,6 %, acceptant a ulls clucs la proposta de l’empresa gestora) i finalment, la nova taxa de recollida de residus als domicilis, tot mantenint, a dia d’avui, el servei gratuït de recollida a les activitats econòmiques. Un increment de recaptació de 229.000 €, si deduïm la rebaixa en el tipus de l’IBI que beneficia més a qui té immobles de més valor.


En el pressupost municipal, s’incrementen les despeses en empreses de serveis (neteja, recollida de residus i manteniment d’espais verds, en 210.000 €), quan en l’actual conjuntura arreu s’estan ajustant. 


Tiana, municipi pioner en la gestió dels residus, no estava dotat d’un instrument fiscal que garantís la sostenibilitat econòmica del servei i incentivi la reducció i el reciclatge. La nova Taxa de residus, que s’aplicarà només als habitatges i no té en compte la generació de residus (que qui més en produeix pagui més), creiem és una nova oportunitat perduda per tenir una fiscalitat més justa i equitativa.


Us desitgem un bon any 2013!

dimecres, 19 de desembre del 2012

¿VOLUNTAT D'ENGANYAR?

Dos apunts després del Ple d'ahir 18 de desembre de 2012
 
En el Ple d'ahir, per resoldre les al·legacions presentades pel nostre grup sobre la nova taxa de recollida d'escombraries, un regidor del govern gosa parlar de "voluntat d'enganyar")

¿Com hauríem de qualificar el que segueix?

De l'acta del Ple de l'ajuntament de Tiana del 4 de desembre de 2012, davant d'una nova pregunta del nostre grup sobre la situació de l'anunciada nova web ...

"El Sr. Pascual (...) Continua dient que té dues preguntes que algunes les va repetint, quina és la situació del nou web, a cada Ple hi ha una resposta però a més a més els han dit que es reuniria els representants municipals per explicar-los abans coses, no han tingut cap convocatòria, a més que té una despesa"

"El Sr. González contestant al Sr. Pascual li diu que no sap si ha tingut oportunitat d’obrir el correu electrònic ja que avui li ha enviat un correu explicant-li el tema. Diu que quan el Sr. Pascual vegi el contingut del correu veurà que en aquest moment (...)
 
¡NO HI HAVIA CAP CORREU!
¡NO HI HA HAGUT CAP CORREU, COMUNICACIÓ NI CONVOCATÒRIA AL RESPECTE ENCARA AVUI!


 
En un tuit de poc després d'acabar el Ple d'ahir l'alcaldessa de Tiana deia "Desestimades al.legacions d GENT sobre les OOFF Baixem tipus d'IBI i el deixem a 0.48% com era la proposta inicial dl govern d #tiana".

Com bé sap, (i amaga?) l'alcaldessa el que sol·licitaven les al·legacions presentades pel nostre grup era només: 

"Deixar sense efecte l'acord d'aprovació provisional de l'establiment de la taxa de recollida de residus i de l'ordenança reguladora núm. 28"

"Iniciar el procediment d’establiment i tramitació de les Ordenances per la taxa per recollida de residus domiciliaris i del preu públic per recollida de residus comercials, basat en el principi de qui contamina paga i segons el sistema de pagament per generació, amb un previ procés informatiu i participatiu de la ciutadania"  

dimecres, 12 de desembre del 2012

RESUM DE LES AL.LEGACIONS A L'ESTABLIMENT DE LA TAXA PER RECOLLIDA D'ESCOMBRARIES (ORDENANÇA FISCAL NÚM. 28)

AL.LEGACIONS PRESENTADES PER GENT PEL PROGRÉS DE TIANA A L'ESTABLIMENT DE LA TAXA PER RECOLLIDA D'ESCOMBRARIES, ORDENANÇA FISCAL NÚM 28 (PLE DE 23 D'OCTUBRE DE 2012)

Primera.- Manca de justificació econòmica de la proposta de Modificació de l’Ordenança de l’IBI.- El nou tipus i l’establiment de la Taxa per recollida de residus domiciliaris suposen un increment de recaptació no justificat i contrari al principi de progressivitat fiscal.

Segona.- Sobre l’establiment de la Taxa de recollida de residus domiciliaris.- L’estudi realitzat per implantar un sistema de pagament per generació a Tiana tant pels residus domiciliaris com pels de els activitats econòmiques.- Manca de constància d’aquest estudi en l’expedient i de qualsevol referència a la recollida de residus comercials.- Manca de procés polític i ciutadà per l’establiment de la taxa.

Tercera.- Sobre el model de taxa domiciliaria aprovada provisionalment.- Manca de compliment dels principis de protecció ambiental, de justícia tributaria i d’igualtat.- Nul·litat de l’Ordenança.-

Quarta.- La discriminació dels usuaris de la recollida domiciliaria en relació als usuaris del servei de recollida de residus comercials.- Nul·litat de la taxa.

Cinquena.- Procedència de deixar sense efecte l’aprovació provisional de l’Ordenança fiscal núm. 28 i iniciar un procediment participatiu per definir el model de taxa d’acord amb el principi de qui contamina paga.