divendres, 18 de novembre del 2011

TRANSPARÈNCIA I OPACITAT


De l’actuació dels membres de l’actual govern de Tiana, després de veure els missatges que emeten alguns regidors i l’alcaldessa, a les xarxes, a la ràdio i la revista municipal, en altres mitjans de comunicació i fins i tot en els òrgans institucionals i el mateix Ple, és molt preocupant la greu confusió, volguda o no, entre "transparència" i propaganda, autopromoció, acusar als altres tots els mals (l'herència rebuda diuen, com, com fa el govern de la Generalitat en relació al Tripartit), sense debat públic i obert i a sobre atribuir-se mèrits diversos sense haver gestionat gran cosa encara.   

I d’altra banda preocupa la gran opacitat ¿Per a quan una audiència pública de l’alcaldessa amb explicació de l’acció o inacció de govern i un debat obert? ¿Quan sabrà el poble quin és el programa del govern en minoria dels dos grups que el formen?  ¿Quins pressupostos plantegen pel 2012?

L’exigència d’informació i la voluntat de participació de la ciutadania en els afers públics, és més clara que mai. Estem convençuts, que una forma de donar resposta a aquesta creixent inquietud, és la transparència real, entesa com retre comptes des del primer dia i cada dia, donar la màxima informació a tothom i a tothom per igual i, acceptar el debat obert amb l’oposició i amb la ciutadania.

dimarts, 8 de novembre del 2011

PINZELLADES (QÜESTIONS BREUS PERÒ NO MENYS IMPORTANTS)


 En produir-se el canvi de govern els regidors de Gent pel progrés de Tiana vam oferir al membres del nou govern reunir-nos per facilitar-los el traspàs d’informació, l’estat de la qüestió dels projectes, planificacions i gestions en marxa. L’anterior alcalde Emili Muñoz es va oferir a l’alcaldessa Ester Pujol per reunir-se personalment i traspassar informació i documentació de les àrees i temes de responsabilitat de govern i de la importància de alcaldia. Aquestes trobades no s’han realitzat per decisió del nou govern. Creiem que els encontres podrien haver estat un punt d’inflexió important en la dinàmica política dels darrers anys, o al menys en un sentit pràctic per facilitar i el traspàs i el ampliar el coneixement de la situació del nou govern.

La Junta de Seguretat Local, i el sistema de coordinació de la Policia local i Mossos d’Esquadra, valorats positivament i com a exemple a estudiar pel delegat territorial de la Generalitat en una visita recent al poble, és el que ha estat posat en marxa i funcionant en l’anterior mandat. Les dades molt positives sobre els índexs de delictes des de gener a l’agost del 2011 confirmen les que l’anterior alcalde havia explicat en el Ple. Celebrem que es deixi de fer electoralisme amb aquesta seriosa i delicada qüestió.

Celebrem que el govern aposti per seguir impulsant la promoció econòmica local, i hagi mantingut i continuat les fites iniciades el mandat anterior com el Tast Tiana, el Tiana Verda o la Fira del Comerç al carrer amb col·laboració amb l’ACIST. Recordem, però, que el Consorci de la DO d’Alella es va constituir la primavera del 2010 i l’anterior alcalde n’era membre fundador i del Consell de Govern. Que no se’ns digui doncs que pel fet que l’Alcaldessa sigui en aquest mandat també membre del Consell de Govern del Consorci com a Vicepresidenta Tercera suposa l’inici de la promoció econòmica al municipi.

Quan el PSC en el seu article de Plaça de la Vila d’octubre diu que “s’ha procedit al trasllat de l’escola de música i dansa a un annex de l’escola Tiziana, evitant molestos desplaçaments dels alumnes i les conseqüents dificultats per a l’aparcament a la zona centre, concentrant així l’activitat cultural i escolar en un mateix recinte (...)” amaga que aquesta decisió i la planificació i gestió fou de l’anterior equip de govern i oblida també una de les raons per aquest trasllat, que és l’estalvi important del lloguer del local que ocupava fins ara. I quan continua dient “Malgrat tot, ja s’ha començat a treballar. A tall d’exemple, l’escola Tiziana, com tots els pares, mares i criatures han pogut comprovar amb alegria, ha iniciat el curs 2011-2012 amb un aspecte radiant. Recent pintada per dins i per fora, l’escola rep el nou curs amb un canvi d’imatge que feia quatre anys que necessitava.” Bona part de les accions ja s’havien previst i pressupostat abans del canvi de govern, tanmateix la referència a “l’aspecte radiant” de l’edifici no s’adiu amb la política de retallades en matèria de projectes educatius que està realitzant el govern. 

Les festes cada cop més “PPopulars”. La Diada nacional deslluïda. Enguany la Diada nacional ha perdut l’acte popular que s’havia celebrat els darrers anys a la Plaça de la Vila amb una presència de públic important. La lectura d’un manifest (per la llengua, per la llibertat..) acompanyada d’una actuació solemne de la Coral i presidida per la senyera estelada als Jardins Lola Anglada, s’ha vist substituïda per una ofrena floral en horari intempestiu i sense publicitat on pocs ciutadans van poder assistir. De la senyera estelada ningú n’ha sabut res més. Si a això afegim que per part del partit majoritari del govern municipal es va ometre el caràcter “nacional” de la diada i es va criticar el “victimisme” que acompanya la nostra festa nacional, es pot comprendre la indignació de molts dels que esperaven que amb un partit declaradament independentista a la Casa Gran no ens assembléssim tant a la Badalona de l’Albiol.

Els negacionistes del canvi climàtic. Una altra festa popular que no s’ha celebrat enguany és la “Pedalada popular contra el canvi climàtic” que s’havia fet al poble els dos darrers anys (més de 400 participants l’any 2010) i que s’organitza a nivell de Catalunya amb la voluntat de reivindicar una mobilitat menys contaminant i carrers més segurs i pacífics. Desconeixem si la causa és quelcom profund com negar el canvi climàtic (com va fer el cosí del probable futur President del Govern espanyol) o, senzillament, manca de preocupació pels actes de participació amb consciència ambiental.

Els okupes de la curva del patatero. Ja fa anys que la situació d’abandonament de la finca situada al Passeig de la Vilesa a l’entrada sud de Tiana provocava la presència d’un col·lectiu d’ocupants il·legals que han produït nombroses molèsties al veïnat. A l’espera de la reordenació urbanística prevista en la Modificació del PGM a l’entorn del Parc del Tramvia per dignificar aquesta entrada del poble, i tenint en compte que es tracta d’una propietat privada i correspon a la propietat l’obligació de mantenir la finca en les degudes condicions, després de diverses reunions el mes de febrer de 2011 es va signar un Conveni entre l’Ajuntament i la propietat en el qual aquesta es comprometia a iniciar les accions legals necessàries per al desallotjament dels ocupants il·legals. Com a resultat d’aquesta gestió, recentment aquests ocupants il·legals han abandonat la finca un cop s’ha produït la resolució judicial del procés iniciat per la propietat i acordada amb l’Ajuntament. Cal veure ara com s’evita que es pugui reproduir la situació.

dimarts, 1 de novembre del 2011

EL GOVERN APROVA PROVISIONALMENT LES ORDENANCES FISCALS PEL 2012 AMB EL VOT DEL PP


El Govern admet que les noves Ordenances obligaran a fer més retallades, però marca com a únic objectiu no incrementar la pressió fiscal
Gent vota en contra reclamant que la fiscalitat garanteixi la suficiència econòmica de l’Ajuntament i sigui més justa i equitativa, doncs la proposta municipal afavoreix a les rendes altes
Gent proposa crear una Comissió per afrontar seriosament i en profunditat el debat sobre la fiscalitat municipal amb l’objectiu de fer-la més progressiva (ajustada a la renda)
Dimarts 25 d’octubre es va celebrar el Ple extraordinari d’aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals.
La proposta consisteix, bàsicament, en baixar dos punts el tipus de l’IBI, amb resultat de que la recaptació de l’Impost sobre béns immobles (que significa el 37 % dels ingressos municipals) pujarà aproximadament un 4 %. No consten dades de la repercussió mitja en les quotes dels contribuents.
D’altres ingressos es pugen un 3 %, i de manera un tant arbitrària per manca de justificació es puja la taxa de guals un 10 % i el preu de retirada de vehicles un 40 %.
La proposta del govern va tirar endavant gràcies als vots dels grups municipals de PSC, ERC i PP (7 vots). CiU i Gent, que tot just van conèixer la proposta el dijous anterior, van votar en contra (6 vots).
I.- En primer lloc, des de Gent hem de denunciar la manca de justificació econòmica de la proposta. Es desconeix el resultat econòmic de l’aplicació de les Ordenances (quins ingressos es preveuen), com afecten a la població (estudi per trams), i si cobreixen les despeses previstes per l’any vinent.
Segons se’ns va afirmar en el Ple per part del Govern, els ingressos previstos no cobriran la disminució de les aportacions de l’Estat i la Generalitat, i per tant, s’han de preveure noves retallades (com ja va demostrar l’augment del 26 % en els preus públics de l’escola bressol).
Per això, Gent no comparteix un model d’Ordenances que es basa en haver de fer retallades substancials en serveis municipals, més enllà de les necessàries mesures d’ajustament i austeritat. Des de Gent proposem que a l’hora de determinar els ingressos es tingui en compte i garanteixi la suficiència per afrontar les despeses imprescindibles per mantenir els serveis municipals.
II.- En segon lloc, la proposta no respon als principis d’equitat i progressivitat fiscal. És a dir, que es moduli la pressió fiscal segons la renda de cadascú. Al reduir-se el tipus de l’IBI de manera general les rendes altes es veuen més beneficiades ja que, per una banda, veuen rebaixada la pressió fiscal, i per altra no resulten afectades per les retallades.
Des de Gent proposem que s’introdueixin fórmules de bonificació (via subvenció) en l’IBI, i d’altres impostos i serveis, per aquelles persones en situacions econòmiques difícils (aturats, pensionistes, etc..).
A més, entenem que resulta del tot injust que es prevegin retallades i es segueixi prestant de manera gratuïta el servei de recollida de residus a les activitats econòmiques. Per això, abans d’aplicar qualsevol retallada cal aplicar el preu públic per la recollida de residus comercials com obliga la Llei.
En definitiva, que la pressió fiscal es distribueixi d’una manera més equitativa i d’acord amb la capacitat econòmica.
III.- Per últim, entenem que un debat seriós i en profunditat sobre la fiscalitat és un deure pendent en el municipi. És hora de valorar amb rigor i responsabilitat si la fiscalitat que tenim és suficient per prestar els serveis en les degudes condicions, si és prou equitativa i prou transparent per a que els ciutadans participin d’acord amb la seva capacitat i sàpiguen pels serveis que tributen i el seu cost.
Per exemple, hem de recordar que a Tiana no existeix una taxa pel servei de recollida de residus. Alguns al·leguen que fa temps es va decidir incloure el cost de la recollida en l’IBI.
Ara bé, en els darrers anys s’ha anat baixant el tipus de l’IBI fins a fer que a Tiana el tipus de l’IBI sigui un dels més baixos de l’entorn. I en els altres municipis, a part de l’IBI, cobren una taxa de recollida de residus.
Aquesta taxa serveix per a que el ciutadà sigui conscient del cost del servei, i fins i tot, es pot regular de tal manera que pagui menys qui millor seleccioni i menys residus produeixi ja que el cost del servei serà menor (el cost actual mig per llar s’aproxima als 90 € anuals).
Per això, vam proposar la creació d’una Comissió de tots els grups municipals per avaluar la política fiscal municipal, amb l’objectiu de fer-la sostenible pel futur i més equitativa, introduint mecanismes de tarifació social, és a dir, que els ciutadans participin tenint en compte la seva capacitat econòmica.
A més, atenent que l’any 2012 venç el termini de la concessió pel servei de recollida de residus, i cal planificar i tornar a adjudicar el servei, és el moment per valorar i dimensionar els seus costos, i analitzar possibles formes de finançament.
IV.- Aquestes propostes no van ser preses en consideració pels grups que van recolzar les Ordenances Fiscals. S’obre ara un període per presentar al·legacions i reclamacions, en el qual el nostre grup reiterarà aquestes qüestions, entenent que la situació econòmica obliga a fer modificacions en el sistema fiscal municipal, i que aquestes han de tenir per objectiu una societat més justa i solidària.