COMPARATIVA DELS RESULTATS DE LA GESTIÓ DEL PSC 2003-2007 I DEL GOVERN PRESIDIT PER GENT ENTRE 2007-2011
El nou govern municipal de PSC-ERC no ha pogut evitar la temptació de culpar “l’herència rebuda” per justificar retallades i els problemes de gestió fruit d’una ignorància supina en temes d’hisenda municipal. Ara ens veiem en l’obligació de tornar a aclarir les falses i irresponsables denúncies que es fan sobre l’estat de la hisenda municipal el 2011 que és resultat directa de la gestió dels anys 2003-2007 i de l’impacte sobtat de la crisi econòmica a partir del 2008. Totes les dades que s’exposen a continuació són oficials segons consten en els informes dels serveis econòmics municipals i conegudes des de fa anys pels partits que ara governen.
HISENDA MUNICIPAL DESPRÉS DE LA GESTIÓ SOCIALISTA 2003-2007
1. DEUTE PER INVERSIONS DE 7.327.860€
Les obres executades per el govern que va presidir el PSC deixaren un deute per inversions de 7.327.860€, les obres son les següents:
INVERSIÓ EN OBRES DELS GOVERNS PRESIDITS PEL PSC | QUANTITATS PENDENTS D’AMORTITZAR EN DATA 5 DE JULIOL DE 2007 |
Piscina coberta i gimnàs Any 2004 | Banc Santander Central Hispano (2004) 1.050.000€ |
Obres públiques diverses Anys 1999 – 2004 | Caixa Catalunya (1999); Banc Crèdit Local (2000, 2002 i 2004): 1.666.479€ |
Pavelló poliesportiu, gespa artificial i urbanització zona poliesportiva Anys 2006-2007 | Empresa ARC 2006 4.611.381€ |
Total deute pendent per inversions dels governs presidits pel PSC | 7.327.860€ |
Les obres del pavelló esportiu i la gespa artificial mereixen un capítol a part ja que la nova direcció del Partit Socialista i del govern municipal, presidits per la Sra. Pujol, segueixen insistint que el rescat del finançament d’aquestes obres va ser un error que va provocar que el deute per inversions passés de 2.716.479€ que reconeixen als 7.327.860€ que trobà el govern de Gent. Fàcilment es veu que la diferència rau simplement en la desaparició contable del cost del pavelló i del camp de gespa del deute per inversions. Malgrat l’operació contable el deute seguia existint, es clar.
Com es va fer això? Utilitzant el que s’anomena concessió demanial. Aquest mètode fa que l’ obra en qüestió no és de propietat pública sinó que consta com a propietat d’un intermediari financer – empresa ARC- a qui l’Ajuntament simula que “lloga” les instal.lacions. El que s’aconsegueix utilitzant aquest mètode es que l’Ajuntament no ha de demanar crèdits als bancs – ho fa l’intermediari - ni computa el cost com a deute per inversió en els balanços comptables sinó que el computa com a lloguer dins de la despesa ordinària (exactament igual que l’aigua o el paper per les impressores per exemple) disfressant així l’estat econòmic de l’Ajuntament. Per què aquest maquillatge del deute? Per amagar el deute real que està limitat per llei al 110% del pressupost ordinari (amb la crisi la llei l’ha baixat al 75%) i així poder seguir endeutant-se.
Aquest mètode de pagament va ser modificat pel govern presidit per Gent per resultar caríssim. Ho evidencia la taula següent on s’ exposa clarament un sobrecost a una tradicional operació creditícia en ni més ni menys que 3.831.847.53€, . Aquest diner Gent creu que s’ha de posar al servei del poble i no en les arques d’un intermediari financer. Les xifres següents han estat extretes dels informes públics dels serveis econòmics municipals.
| COST DE L’OPERACIÓ A TRAVÉS DE L’INTERMEDIARI ARC (Govern PSC) | COST A TRAVÉS DE PAGAMENT PER CRÈDITS BANCARIS (Govern GENT) |
CONSTITUCIÓ OPERACIÓ FINANCERA | 75.613,49€ | 0 |
CONSTITUCIÓ CONCESSIÓ | 78.726,50€ | 0 |
DESPESES BANCÀRIES CONSTITUCIÓ HIPOTECA/CRÈDIT | 29.250€ | 2.500€ |
COST TAXACIÓ | 3.280,27€ | 0 |
ASSEGURANÇA | 5.904,49€ | 0 |
AVALS | 1.197,30€ | 0 |
COST FINANCER EN 22 ANYS (projecció) | 10.920.279,53€ (Supòsit optimista d’IPC 3% i sense contar amb l’augment del 2% de l’iva el 2010) | 7.088.432€ (Supòsit pessimista d’interès al 5% anual i una cadència de 2 anys) |
| | |
DIFERÈNCIA DE COST DE CONSTITUCIÓ | 191.470€ | |
DIFERÈNCIA DE COST FINANCER | 3.831.847,53€ | |
Fruit del rescat financer aplicat per Gent, la diferència de cost en els 3 primers anys (2008-2010) ha suposat a l’Ajuntament un estalvi de 589.568€.
ANYS | COST DEL FINANÇAMENT BANCARI LIQUIDAT | COST QUE HAURIA SUPOSAT EL FINANÇAMENT A TRAVES D’ARC (PSC) | ESTALVI 2008-2010 |
2008 | Interessos: 154.596 € | 406.405€ | 251.809€ |
2009 | Interessos: 176.743 € | 412.095€ | 235.352€ |
2010 | Interessos i Amortització.: 312.895€ | 415.392€ (*) | 102.497€ |
TOTAL | | | 589.568€ |
(*) A més, a partir de juliol 2010, el lloguer demanial s’hagués apujat dos punts percentuals addicionals per l’increment de l’IVA.
Per tant, que es segueixi insistint que el canvi de sistema de pagament va ser un error és un insult a la intel·ligència i al sentit comú dels tianencs. Sense aquests diners disponibles per al poble, la situació enguany hagués estat substancialment més problemàtica.
2. EL 2007 HI HAVIA UN DÈFICIT DE 760.000€ PER DESPESES FETES SENSE FONS
A més dels 7.3M€ del deute existent per les obres contractades formalment per anteriors governs, el juny de 2007 hi havia pagaments a realitzar d’obres o serveis que es van contractar sense encàrrec ni pressupost. Es a dir, poc més que dir-los a les empreses “feu-me això que els diners ja els trobarem”
Són les següents:
ACTUACIÓ | DEUTE PENDENT A JUNY DE 2007 |
Aparcament de Dr. Fàbregas. 2005: | 56.425€ |
Aparcament catequística 2006 | 20.850€ |
Passatge Moragas any 2006 | 26.374€ |
Parc del Tramvia 2005-2007 | 78.653€ |
Passera a la zona poliesportiva 2003 | 246.902€ |
Transport escolar 2003 | 22.534€ |
Carrer Sant Jaume, maig 2007 | 17.580€ |
Consorci TDT Maresme 2006-2007 | 23.344€ |
Aportació a la Mancomunitat de 2005-2007 | 260.677€ |
SGAE 2006 | 6.751€ |
| |
TOTAL | 760.090€ |
Cal dir que el fet que una actuació es faci sense encàrrec ni pressupost es manifestament il·legal. En un ajuntament tot ha d’estar a càrrec del pressupost i si no hi és (que puntualment pot passar), s’ha de pressupostar amb quantitats estalviades d’altres partides pressupostaries o amb ingressos sobrevinguts. Òbviament no era el cas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada