dimarts, 4 de desembre del 2012

CONTRA LA REFORMA EDUCATIVA



Amb relació a les últimes notícies publicades sobre el document de la Llei d’Educació (LOMCE) que promou el ministre Wert, i considerant que es tracta encara d’un esborrany, el grup de Gent fa les següents consideracions:

1. El sistema pel qual s’ha regit l’ensenyament del català i del castellà els últims trenta anys ha permès que el col·lectiu d’estudiants i de la població en general no s’hagin vist discriminats en funció de la llengua i la cultura familiars. Aquest és un fet rellevant i socialment molt important. En un país que ha rebut una quantitat molt gran de persones estrangeres (aprox. un milió i mig en deu anys), el sistema ha afavorit la integració de tothom, independentment de la llengua familiar. I ha fet que aquells col·lectius que tenen la llengua castellana com a llengua familiar hagin pogut aprendre’n una altra, a l’escola, al costat de la seva pròpia.

2. Els resultats obtinguts en les diferents proves avaluadores del coneixement d’ambdues llengües per part dels alumnes catalans estan una mica per sobre de la mitjana respecte dels resultats d’estudiants d’altres comunitats, tal com consta, a tall d’exemple, en les proves de comprensió lectora de l’informe Pisa, 2009. Per tant, l’argument que la competència lingüística en llengua castellana és inferior en els estudiants de Catalunya respecte dels d’altres comunitats és fals.

3. Els canvis que el ministre Wert proposa estan en consonància amb les seves declaracions després de la manifestació del darrer 11 de setembre, en el sentit que calia espanyolitzar els estudiants catalans perquè se sentissin espanyols amb orgull. És a dir, els canvis que proposa el ministre no tenen a veure amb les competències dels estudiants sinó amb la ideologia: què és sentir-se espanyol. I aquí es veu ben clara la visió que té el ministre de què és ser i sentir-se espanyol.

4. I, finalment, una última consideració relacionada amb les formes: pel que sembla, l’esborrany que han estat discutint els consellers d’educació de les comunitats no tenia res a veure amb el que ara proposa el ministre. Ha estat amagant les seves intencions fins després de les eleccions del 25-N. La seva proposta envaeix les competències de les comunitats i serà imposada sense discussió.

5. Pels motius exposats, manifestem el nostre rebuig a la proposta Wert, en el contingut i en les formes, i demanem que s’aturi la redacció d’aquesta nova llei, pel que fa al tractament de les llengües.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada